Az idei PÉNZ7 programsorozat során az iskola diákjai játékos és tanulságos tevékenységek révén ismerkedtek meg a pénzügyi tudatosság és a takarékoskodás fontosságával. A tematikus hét célja az volt, hogy a gyerekek már fiatal korban megértsék a pénz szerepét, értékét és a felelős pénzkezelés alapelveit.
A foglalkozások egyik kiindulópontja egy tanulságos népmese, „A megszolgált pénz” volt, amelyet követően a gyerekek közösen beszélgettek a mese mondanivalójáról, levonták a következtetéseket és közmondásokat gyűjtöttek, mint például: „Aki nem dolgozik, ne is egyék.” A csoportmunka során a takarékoskodás fontosságát is kiemelték.
A hét során a diákok számos gyakorlati és játékos feladaton keresztül mélyítették el pénzügyi ismereteiket:
Tudatos vásárlás: Képekről válogatták ki a fontos és nem fontos kiadásokat, valamint megnézték „A tudatos vásárlók tizenkét pontja” című kisfilmet.
Bankjegyek megismerése: A diákok bankjegyeket terveztek, összehasonlították a különböző pénznemeket, és megtanulták, hogy melyik bankjegyen milyen történelmi személyek szerepelnek.
Szerepjátékok: A „Boltos játék” során eljátszották egy vásárlás folyamatát, illetve az ATM-használatot is modellezték.
Társasjátékok: A „Monopoly” és a „Gazdálkodj okosan” játékok segítségével a gyermekek megtapasztalhatták a pénzügyi döntések következményeit.
Játékos feladatok: Szólásokat és közmondásokat csoportosítottak a pénzzel és a pénzköltéssel kapcsolatban, valamint egy szókereső játékban takarékoskodáshoz kapcsolódó szavakat kellett megtalálniuk.
Takarékoskodás tervezése: Kiszámolták, mennyit tudnának havonta félretenni, és megfogalmazták a pénznyelő rossz szokásokat, amelyeket érdemes elkerülni.
Az egyik osztály egy különleges élménnyel is gazdagodott, amikor egy tanuló bemutatott egy saját pénzgyűjteményt, amelyben régi magyar bankjegyek és külföldi pénzek is szerepeltek. A pénzverés és pénznyomtatás folyamatait egy rövid film segítségével is megismerhették a diákok.
A technika órán a takarékoskodás gyakorlati oldalát is vizsgálták: a gyerekek lerajzolták, mit szeretnének vásárolni egy, illetve tíz év múlva a megtakarításukból. A kézzel készített perselyek pedig arra ösztönözték őket, hogy elkezdjék a saját kis megtakarításaikat.
A hét során a diákok hasznos és élményszerű ismereteket szereztek a pénzügyi tudatosság terén, amelyeket a mindennapi életben is alkalmazhatnak. A változatos programoknak köszönhetően játékosan és gyakorlatiasan tanulhattak a pénzről, a megtakarításról és a felelős gazdálkodásról. A PÉNZ7 ismét bebizonyította, hogy a pénzügyi nevelés már kisiskolás korban is rendkívül fontos, és a gyerekek nagy lelkesedéssel, érdeklődéssel vettek részt a programokon.