2024. március 4-8. között 10. alkalommal került megrendezésre a „Pénzügyi és vállalkozói
témahét”, melyhez iskolánk, mint eddig minden alkalommal, az idén is csatlakozott.
Nevelőtestületünk nagy hangsúlyt fektet a felnövekvő generáció pénzügyi intelligenciájának
megalapozására, fejlesztésére, ami a sikeres felnőtt élet egyik alapköve. A kezdetben 1-2
nevelő által felkarolt kezdeményezés mára iskolaszintű tevékenységgé nőtte ki magát.
Tanítóink, tanáraink izgalmas feladatokkal, szituációs játékokkal, változatos
tevékenységformákkal, a diákok életkorához mérten csempészik be direkt vagy indirekt
módon a pénzzel, annak kezelésével kapcsolatos ismereteket a foglalkozásokba. Szinte
bármelyik órába beépíthetők a pénzügyi ismeretek, hiszen hozzátartoznak a mindennapi
élethez.
Hogyan is történik mindez? Álljon itt ízelítőül néhány példa arra, mit is lehet kihozni ebből a
sokak számára „száraz”, azt gondolnánk a gyerekekhez nem igazán közel álló témából, egy
kis fantáziával:
Alsó tagozat
Voltak, akik a tervezett feladatokat három órán keresztül valósították meg. A takarékosság
jegyében „mozijegyre „ gyűjtöttek fabatkákat. Megállapodtak, hogy fejenként 3 fabatka a
jegy ára, ezt kell mindenkinek megszerezni. Az első matematika órán a pénzről beszéltek,
megnézték az érméket és a bankjegyeket. A második alkalommal arra keresték a választ
„Hogyan fizethetünk?” (készpénzzel, bankkártyával, utalvánnyal). Elkészítettek egy közös
képet is, amelyen lerajzolták a fizetési lehetőségeket. Az utolsó óra témája a külföldön
használt pénznevek voltak.
Összegyűlt a jegy ára, hétfőn, március 11-én megy az osztály a könyvtári mozizásra.
Olvasás órán pénzzel kapcsolatos szólásokat, közmondásokat gyűjtöttek, magyaráztak.
Technika órán saját bankót, érmét, bankkártyát terveztek, kiszínezték és kivágták azokat.
Etika és matematika órán szerepjátékokat (vásárlás üzletben, piacon…, pénzfelvét
automatából) adtak elő.
A szabadidős foglalkozások is remek lehetőséget nyújtanak az ismeretek játékos formában
történő bővítésére. Itt készítettek játékpénzt „robotegérrel " , kipróbálták a ” Monopoly”
illetve” Gazdálkodj okosan!” társasjátékokat, néztek PPT-t, videót, beszélgettek a különböző
országok pénznemeiről, játszottak szójátékokat, valamint wordwall játékokat. Különböző
technikák segítségével plakátot készítettek, rávilágítottak a takarékosság és a pénz közötti
összefüggésekre.
Természetesen nem maradt ki a könyvtár sem a sorból, ahol szófelhőt gyűjtöttek a tanulók a
pénzzel kapcsolatosan, a szavak jelentését értelmezték.
Feldolgozták „A négy barát” című mesét kooperációs technikát alkalmazva, ennek során a
csoportok különböző érdekes feladatokat oldottak meg. Az első csoportban a mesét fejezték
be, a második csoportban tulajdonságokat kellett gyűjteni az állatokról, viselkedésükről, a
harmadik csoport megvitatta, melyik állat döntött helyesen, az utolsó csoport pedig
közmondásokat csoportosított a mese története alapján.
Felső tagozat
Felső tagozatban életkorukból adódóan már komolyabb aspektusból vették górcső alá a
témát a diákok a tanáraik segítségével.
Ötödik évfolyamon osztályfőnöki és matematika óra keretében a hitelekről, kölcsönökről
beszélgettek, ezzel kapcsolatban számításokat végeztek, feladatlapokat oldottak meg.
Hatodik évfolyamon technika óra keretében a családi költségvetés elemeit, buktatóit tárták
fel, megbeszélték milyen a jó illetve a rossz családi gazdálkodás, majd maguk is elkészítették
a tanultak alapján családjuk egy havi költségvetését. Videós előadás keretében
megismerkedtek a Magyar Nemzeti Bankkal, annak szerepével.
Hetedik és nyolcadik évfolyamon informatika órán a témával kapcsolatos kahoot feladatokat
oldottak meg.
Angol órán az ABBA együttes Money, Money, Money című dala alapján szövegértéses
feladat várta a diákokat.
A fentiekből látszik, hogy színes, sikeres témahetet zártunk. Nevelőtestületünk mindent
megtett, és megtesz a jövőben is annak érdekében, hogy a pénzt ismerő, azzal bánni tudó,
okosan gazdálkodó diákok hagyják el nyolcadik osztály év végén alma materünk padjait.
Borsosné Nagy Erzsébet